قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سبک زندگی > پنج نشانه نازک شدن موها

پنج نشانه نازک شدن موها

برای‌ اینکه متوجه شوید موهایتان در حال نازک شدن است، باید واقعا دقیق باشید. ممکن است فکر کنید از بین رفتن مو‌ها باید کاملا واضح باشد اما علائم اولیه آن به‌قدری ظریف‌اند که ممکن است این فرصت را که موهایتان را دوباره به حالت پرپشت و حجیم سابق بازگردانید، از دست بدهید.

به گزارش ووگ، این فرایندی طبیعی است که تقریبا برای همه اتفاق می‌افتاد و اگر به‌موقع اقدام کنید، قابل درمان است.

علل ریزش مو

چندین عامل می‌توانند روند نازک شدن مو را تسریع یا بدتر کند. به گفته دکتر نیرا ناتان، متخصص پوست، استرس، هورمون‌ها و سن از علل شایع از بین رفتن مو‌ها هستند و پوست و مو سالم از شاخصه‌های سلامتی داخلی و سیستم ایمنی محسوب می‌شوند. او توضیح می‌دهد که کمبود پروتئین یا ویتامین می‌تواند باعث نازک شدن مو شود. استرس شدید جسمانی یا احساسی مانند زایمان یا از دست دادن یک عزیز هم می‌تواند عامل دیگری باشد.

علائم اولیه نازک شدن مو

بیشتر علائم نازک شدن مو به‌قدری آرام و به‌تدریج شروع می‌شوند که ممکن است آن‌ها را نادیده بگیرید. اما پنج نشانه شایعی که باید مراقب آن‌ها باشید، عبارت‌اند از:

دم اسبی باریک‌تر‌

اگر موهایتان را به شیوه دم‌اسبی پشت سر جمع می‌کنید، به مقدار مویی که از کش می‌گذرانید، توجه کنید. به گفته دکتر ناتان، اگر متوجه شدید که کش مو را بیشتر از قبل دور موهایتان می‌پیچانید، ممکن است نشانه‌ای از کاهش حجم موهایتان باشد.

دیده شدن پوست کف سر‌

این پدیده هم در مردان و هم در زنان اتفاق می‌افتد، اما در نقاط مختلف سر. مردان معمولا با خط موی عقب رفته و نازک شدن موها را در بالای سر مواجه می‌شوند. حال آنکه این موضوع برای زنان ممکن است به صورت وسیع‌تری اتفاق بیفتد. این تغییر به‌تدریج رخ می‌دهد، بنابراین ممکن است بلافاصله متوجه آن نشوید.

موهای ریز و نازک‌

ظهور موهای کوتاه و نازک ممکن است از علائم نازک شدن مو باشد. زیرا وجود این موها نشان‌دهنده این است که فولیکول‌های مو کوچک شده‌اند. دکتر ناتان هشدار می‌دهد از آنجا که این مورد اغلب با شکستگی مو اشتباه گرفته می‌شوند، باید به آن‌ دقت ویژه داشت.

رشته‌های شکننده و آسیب‌پذیر مو‌

زمانی که آسیب دیدن موها شروع می‌شود، متوجه کاهش حجم آن‌ها خواهید شد. به گفته دکتر ختارپال، موهای شکننده و آسیب‌پذیری که ناگهانی ظاهر می‌شوند، نشانه‌ای از علتی‌اند که باید به‌سرعت شناسایی شود.

ریزش بیش از حد

واضح‌ترین علامت نازک شدن مو ریزش بیش از حد است. در حالی که از دست دادن ۱۰۰ تا۱۵۰ تار مو در روز طبیعی است و جای نگرانی ندارد، اگر متوجه شدید موهایتان بیشتر از حالت عادی می‌ریزد، باید هشیار باشید.

بریجیت هیل، متخصص تشخیص مشکلات مو و پوست سر، توضیح می‌دهد که عوامل زیادی می‌توانند باعث این وضعیت شوند؛ تغییرات هورمونی، کاهش وزن، رژیم غذایی، تغذیه ناکافی، کمبود ویتامین و مواد معدنی، استرس، مصرف داروهای خاص و عادت‌های آرایشی.

چگونه از نازک شدن بیشتر مو جلوگیری کنیم؟

گزینه‌های مختلفی وجود دارد که در بیشتر موارد می‌توانند به تحریک رشد مو کمک کنند. به گفته دکتر ختارپال، باید به این نکته توجه داشت که ریزش مو معضلی چندعاملی است و اغلب عوامل مختلفی باعث آن می‌شوند و برای درمان آن نیز باید از روش‌های مختلفی استفاده کرد. این روش‌ها عبارت‌اند از:

استفاده از محصولات مناسب‌ــ یکی از ساده‌ترین درمان‌های ریزش مو راه‌حل‌های موضعی است که می‌توانید به برنامه منظم مراقبت از مویتان اضافه کنید. به گفته دکتر ناتان، شامپوهایی که برای تحریک رشد مو طراحی شده‌اند، برای شروع مناسب‌اندحتی شامپوهای ضدشوره نیز گاه می‌توانند به این امر کمک کنند. ختارپال توصیه می‌کند به وجود ترکیبات زینک پریتیون یا کتوکونازول در شامپویتان دقت کنید

همچنین استفاده از سرم‌های مو حاوی ترکیبات فعالی مانند ماینوکسیدیل یا کافئین هم می‌تواند به تقویت رشد موها کمک کنند.

مکمل‌های خوراکی‌ــ یکی از بهترین مکمل‌ها برای رشد مو ویتامین دی است. همچنین ممکن است پزشک برای موارد جدی، داروی خوراکی ماینوکسیدیل یا فیناستراید و اسپیرونولاکتون تجویز کند. ویتامین ئی هم به تقویت پوست سر و عصاره نیلوفر آبی به رشد فیبر مو و سلامت فولیکول‌ها کمک می‌کند.

درمان‌های پیشرفته‌ــ گزینه‌های درمانی زیادی برای ریزش مو وجود دارد. استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت یا پی‌آر‌پی (PRP) یکی از درمان‌های محبوب و موثر است. در این روش از خون بیمار سلول‌های غنی‌شده را استخراج و به محل موردنیاز تزریق می‌کنند.

به گفته دکتر ختارپال، درمان‌های دارویی به همراه پی‌آر‌پی، معمولا بهترین نتیجه را می‌دهد.

او کاشت مو را هم به‌عنوان آخرین راه‌حل برای ریزش موی شدید پیشنهاد می‌دهد.

تغییر در رژیم غذایی‌ــ همه متخصصان توافق دارند که مصرف وعده‌های غذایی متعادل به حفظ سلامتی و استحکام موها کمک می‌کند. دریافت مقدار کافی پروتئین، نوشیدن آب به مقدار لازم، مصرف سبزیجات، میوه‌ها و امگا ۳ از جمله مواردی‌اند که به تقویت مو کمک می‌کند.

منبع ایندپندنت

دیدگاهتان را بنویسید