روانشناسی رنگ زرد نشان میدهد که این رنگ یک رنگ بسیار جذاب و دوست داشتنی در نگاه اول است. به همین دلیل اکثر فروشندگان و وب سایتهای اینترنتی سعی میکنند از رنگ زرد در کارهای خود استفاده کنند.
زعفران به عنوان یک خوراکی نشاط آور شناخته میشود، اما تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که ممکن است این ویژگی را از رنگ زرد خود گرفته باشد؟ یا شاید بهتر باشد بحث روانشناسی رنگ زرد را از جنبه دیگری بررسی کنیم. آیا تا به حال تجربه حضور در یک اتاق زرد رنگ را داشتهاید؟
کارشناسان روانشناسی معتقدند که این کار میتواند دیوانه کننده باشد. تا به حال دیدهاید که یک برند خاص یا یک سایت خاص تنها از رنگ زرد در طراحی خود استفاده کرده باشد؟ اگر نمونه مشابهی دارید حتماً در بخش نظرات به ما معرفی کنید.
شاید هیچ کس به اندازه خانمها و بانوان از اهمیت رنگ زرد در جلب توجه دیگران اطلاع نداشته باشند. میتوانید این سؤال را با مطرح کردن اهمیت طلا در زیبایی آنها بپرسید. بدون شک درصد بالایی از آنها معتقدند که طلا باعث زیباترشدن و جذابتر شدن فرد میشود، غافل از اینکه این ویژگی بیشتر به خاطر رنگ زرد طلاست تا سایر خصوصیات آن.
روانشناسی رنگ زرد نشان میدهد که این رنگ یک رنگ بسیار جذاب و دوست داشتنی در نگاه اول است و تجربه کاربری خوبی منتقل میکند. به همین دلیل اکثر فروشندگان و وب سایتهای اینترنتی سعی میکنند از رنگ زرد در کارهای خود استفاده کنند. مسئله برندینگ، ایجاد دکمه Call To Action در تبلیغات اینترنتی، استفاده از سرویس مبلمان زرد رنگ در دکوراسیون، استفاده از رنگ زرد در خوراکیهای صنعتی یا حتی استفاده از این رنگ در پوشش خوراکیها تنها موارد معمولی استفاده از رنگ زرد هستند.
رنگ زرد جنبه منفی هم دارد
اگر به طیفهای مختلف این رنگ توجه کنید، رنگ زرد لیمویی، زرد روشن، طلایی، رنگ زرد کروم و رنگ زرد تیره در آن وجود دارد. متخصصان در بررسی روانشناسی رنگ زرد به این نتیجه رسیده اند که این رنگ میتواند قسمت چپ مغز را فعال کرده و با تحریک انسان در ارتباط است. این قسمت از مغز مرتبط با هیجانات و حتی اشتها است که باعث تمایل فرد به خوردن بیشتر میشود.
استفاده بیش از حد از این رنگ به حدی محرک است که میتواند بر روی فرد تأثیر منفی گذاشته تا به شدت باعث تحریک روحیه و عملکرد چشم میشود.
اما باید رنگ زرد را بهعنوان یک رنگ پیچیده بشناسیم. استفاده بیش از حد از این رنگ به حدی محرک است که میتواند بر روی فرد تأثیر منفی گذاشته تا به شدت باعث تحریک روحیه و عملکرد چشم میشود. به همان اندازه که رنگ زرد باعث جذابیت میشود، در طرف مقابل به عنوان رنگ حسادت هم از آن یاد میشود. رنگ زرد در تقویت حافظه و تصمیم گیری سریعتر به فرد کمک میکند، اما در طرف مقابل این رنگ در ایجاد اضطراب و عصبانیت نقش دارد و باعث اسهال میشود.
از جنبه شخصی این رنگ باعث ایجاد شور و شوق و همچنین اعتماد به نفس و خوش بینی میشود، ما به مرور زمان تأثیر منفی گذاشته و باعث ایجاد نوعی از عصبانیت و هیجان کاذب میشود.
به طور کلی در مورد روانشناسی رنگ زرد میتوان به خصوصیات زیر اشاره کرد:
این رنگ تنها رنگی است که با افزایش غلظت آن بیشتر روشن میشود؛
طراحان دکوراسیون داخلی ترجیح میدهند که از این رنگ برای جلب توجه مخاطب به یک نقطه خاص استفاده کنند؛
از رنگ زرد به صورت غالب استفاده نمیشود و باید با دیگر رنگها ترکیب شود؛
این رنگ نشانه شور جوانی و گرما است و به همین دلیل در اتاق خواب کاربرد چندانی ندارد؛
رنگ زرد نشان دهنده هشدار و احتیاط است که بیشتر به خاطر نقش جلب توجه آن استفاده میشود؛
به همان اندازه که استفاده مناسب از این رنگ در جلب توجه مؤثر است، استفاده نامناسب میتواند به جذابیت لطمه بزند.
به طور کلی روانشناسی رنگ زرد نشان میدهد که استفاده از آن باعث جذابیت میشود، اما مهارت در استفاده از آن موضوع بسیار مهمی است که طراحان و فعالان حوزه کسب و کار باید توجه ویژهای به آن داشته باشند.