اگر صاحب کسب و کاری هستید، حتما قدر پول را به خوبی میدانید و درک میکنید که امور مالی چقدر اهمیت دارند؛ اما ممکن است ناآگاهانه در زمینههایی اسراف و ولخرجی کنید.
اگر قصد دارید برای صرفهجویی در هزینهها و جلوگیری از خرجهای بیمورد و اضافه، روند مخارج خود را بررسی کنید، به این سه حیطه نظری بیندازید :
۱-هزینهای که صرف تدارکات کار میشود.
۲- هزینهای که صرف سرویس و خدمات میشود.
۳- هزینهای که صرف فضای کار میشود.
۱– تدارکات :
– برای تدارکات و خرید لوازم مورد نیاز کار، تا حد امکان سعی کنید از منابع ارزانتر یا تخفیفدار خرید کنید.
– بهتر است لوازم مورد نیاز خود را به صورت عمده خریداری کنید.
– به دنبال تجهیزاتی بگردید که همزمان چند کار را باهم انجام میدهند؛ برای مثال دستگاههای فتوکپیای پیدا کنید که اسکنر، پرینتر و فکس را هم در خود دارند.
– از لوازم و تجهیزات فعلیتان بهخوبی نگهداری کنید تا مجبور به خرید مجدد و تعویض آنها نشوید.
– فقط چیزهایی را بخرید که واقعا به آنها نیاز دارید و از خرید وسایل دلخواه جلوگیری کنید.
۲- سرویسها و خدمات :
– پیشاز پول دادن برای کارهای فنی، تحقیق کنید. از آنجا که بیشتر کسب و کارها متکی به تکنولوژی هستند و تعمیرات و سرویس وسایل و نرمافزارها معمولا پرهزینه است، خوب است که برای صرفهجویی، گزینههای کم هزینه اما با کیفیت را جستجو کنید.
– از استخدام کارکنان اضافی اجتناب کنید. با دقت مشخص کنید که چه موقعیتهای شغلی واقعا نیاز به استخدام دارد.
– سعی کنید بودجه خود را بیشتر صرف گردش کار و کارکنانتان کنید.
– هزینههای ورودی و خروجی را پیگیری کنید.
– وقتی پولی اضافه دارید، به جای خرج کردن همه آن به فکر پسانداز باشید. پسانداز و یا سرمایه گذاری اقدامی احتیاطی است که در بلند مدت در صورتی که بعدا مشکل مالی داشته باشید، به کسب و کارتان کمک می کند.
۳– فضای کاری :
– از پرداخت هزینه زیاد برای اجاره فضاهای گران اجتناب کنید. سعی کنید دفتر کاری کوچک بیابید یا محل کاری ارزانتر خارج از مرکز شهر انتخاب کنید، مگر این که لازم باشد در مرکز شهر مستقر شوید.
– در مصرف انرژی صرفهجویی کنید. لامپها و لوازم دیگر را در زمانهایی که به آنها نیاز ندارید، خاموش کنید.
باید توجه داشته باشید که وقتی بر هزینههای کسب و کارتان نظارت میکنید، داشتن ثبات و پیگیری مهم است. هر گونه تغییر جدیدی در بودجه خود اعمال میکنید، به آن بچسبید. پیروی از الزامات به سود کسب و کارتان است.
در صورتی که درباره این گونه مسائل تردید دارید، میتوانید از مشاوران مالی یا حسابداران کمک بگیرید.
منبع : اپک تایمز